Įtartinos elektroninės parduotuvės: ką turėtų žinoti vartotojas
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) atkreipia dėmesį į didėjantį vartotojų skundų skaičių dėl neskaidriai veikiančių elektroninių parduotuvių. Šios parduotuvės dažnai sudaro patikimą įspūdį, atrodo, lyg būtų administruojamos Lietuvoje, tačiau praktikoje vartotojai susiduria su neįvykdytais įsipareigojimais – nepristatytomis prekėmis, negrąžintais pinigais, kurie pervedami į trečiąsias šalis.
VVTAT yra sulaukusi daug vartotojų skundų dėl apsipirkimo elektroninėje parduotuvėje nemunomada.lt. VVTAT pradėjus domėtis besikartojančių vartotojų nusiskundimų priežastimis, paaiškėjo, kad parduotuvės administravimas glaudžiai siejamas su Kinijoje registruota bendrove, vartotojai, atsiskaitydami už prekes, pinigus perveda į Kinijos sąskaitas, visgi pastebėtos galimos sąsajos su Lietuvoje registruota įmone. VVTAT pasikreipus dėl paaiškinimų, elektroninė parduotuvė užsidarė.
Panaši schema taikoma ir kitose elektroninėse parduotuvėse. Be to, prekes iš trečiųjų šalių pardavėjų galima įsigyti ir apsiperkant didžiosiose lietuviškose platformose.
Iš pirmo žvilgsnio tokios svetainės ar pasiūlymai gali atrodyti patikimi – pateikiama kontaktinė informacija, mokėjimo galimybės, tekstai išversti į lietuvių kalbą. Tačiau tyrimų metu paaiškėja, kad visa tai dažnai tėra skaidrumo imitacija, o realūs tiekimo ir atsiskaitymo procesai – neaiškūs ar sunkiai atsekami.
Jeigu nagrinėjant ginčą paaiškėja, kad vartojimo sandoris yra sudarytas su pardavėju ne iš Europos Sąjungos valstybės narės, VVTAT tokio ginčo nenagrinėja.
Kadangi VVTAT neturi galimybių iš anksto užkirsti kelio kiekvienai rizikingai svetainei, vartotojų budrumas išlieka pagrindine priemone išvengti nuostolių.
Dažniausios problemos, dėl kurių vartotojai kreipiasi
- Prekės nepristatytos arba pristatomos pavėluotai;
- Pristatytos prekės yra nekokybiškos arba neatitinka prekės aprašymo;
- Vartotojui liepiama grąžinti prekę į Kiniją, pačiam apmokant grąžinimo išlaidas;
- Pinigai negrąžinami po prekės atsisakymo ar prekių grąžinimo;
- Pardavėjas nereaguoja į vartotojo kreipimąsi;
Požymiai, kad elektroninė parduotuvė gali būti nepatikima
- Nenurodytas arba sunkiai identifikuojamas pardavėjas;
- Mokėjimai nukreipiami neaiškiems tarpininkams, į trečiąsias šalis;
- Svetainės turinys prastos kokybės – su netikslumais, klaidomis ar automatiniais vertimais;
- Trūksta objektyvių vartotojų atsiliepimų;
- Nepateikiamos arba klaidinančiai pateikiamos grąžinimo ir garantijos sąlygos.
Rekomenduojame prieš perkant iš nepažįstamos elektroninės parduotuvės įvertinti šiuos aspektus:
- Ar svetainėje aiškiai nurodytas veiklą vykdantis asmuo, jo kontaktai ir rekvizitai?
- Ar įmanoma su pardavėju susisiekti?
- Kam konkrečiai bus pervedami pinigai – ar mokėjimo informacija atitinka deklaruotą pardavėją?
- Koks yra visas svetainės turinys – ar prekių aprašymai, taisyklės, grąžinimo sąlygos ir kita informacija parašyta aiškia, taisyklinga kalba?
- Ar prekių pasiūlymai nėra įtartinai per geri, kad būtų tiesa?
- Ar galima rasti realių, patikimų atsiliepimų nepriklausomuose šaltiniuose?
- Ar tai tikrai žinoma elektroninė parduotuvė, o ne jos imitacija su nežymiu pavadinimo pakeitimu?
VVTAT ir toliau stebi elektroninės prekybos rinką, tiria gautus skundus ir imasi priemonių, kai nustatomi teisės aktų pažeidimai. Tačiau, atsižvelgiant į didelį tokių svetainių skaičių ir nuolat kintančius jų veikimo modelius, pirmiausia reikalingas atsakingas vartotojo elgesys ir kritiškas požiūris į nepažįstamas prekybos vietas internete.
Atnaujinimo data: 2025-05-14
Taip pat skaitykite:
Seminaras nuomonės formuotojams
Ieškome Rinkos priežiūros koordinavimo skyriaus vyriausiojo specialisto (-ės)
Kviečiame prisijungti prie Naftos produktų bandymų laboratorijos komandos
UAB „Solutions and Innovations“ skirta 2750 Eur bauda už vartotojų teisių pažeidimus