2024-11-25

VTIS – patogi ir patikima sistema teikti prašymą dėl vartotojų teisių

Kasmet Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) sulaukia vis daugiau vartotojų prašymų dėl pažeistų teisių. Išnagrinėtų ginčų tarp vartotojų ir verslininkų skaičius per penkerius metus išaugo 40 procentų. Vis dėlto, tik kas ketvirtas vartotojas, kurio teisės buvo pažeistos, kreipiasi į atsakingas institucijas. Pusė iš tų, kurie nesikreipia, teigia, kad nenorėjo gaišti savo laiko rašydami prašymą.

Šiuo metu, kai daugelis paslaugų tampa skaitmenizuotos, tikrai nereikia rašyti ilgo laiško, o juo labiau dėti jo į voką ir siųsti paštu. Vartotojų teisių informacinėje sistemoje (VTIS)www.vtis.lt – tereikia užpildyti būtinas skiltis ir prisegti reikiamus dokumentus.

Patikimas prisijungimas

Žinoma, reikės atlikti tam tikrus žingsnius jungiantis prie VTIS sistemos – prisijungti per e. valdžios vartus. Tai būtina dėl vartotojo tapatybės identifikavimo, kas yra įprasta jungiantis ir prie kitų su sveikata, mokesčiais ar panašiomis kasdienėmis sritimis susijusių elektroninių platformų.

Sklandus prašymo pateikimas

VTIS sistemoje galima pateikti šiuos dokumentus:

  • kreipimąsi į pardavėją (tik fiziniams vartotojams);
  • prašymą (skundą) institucijai (tik fiziniams vartotojams);
  • pasiteiravimą (tiek fiziniams, tiek juridiniams vartotojams).

Vartotojui reikėtų atsiminti, kad VVTAT gali prašyti prašymą papildyti dėl pastebėtų trūkumų arba pati sistema gali neleisti pateikti prašymo, jei neužpildytos būtinos skiltys. Todėl teikiant prašymą svarbu įsitikinti, ar turime būtinus įrodymus: pirkimą–pardavimą įrodantį dokumentą (pvz.: mokėjimo kvitą ar mokėjimo išrašą iš e. bankininkystės platformos), kreipimąsi į verslininką ir susirašinėjimą su juo, jei toks buvo, sutartį, jei buvo sudaryta, laisvos formos įgaliojimą – jei prašymas teikiamas kito asmens vardu, ir pan.

Kadangi kreipimasis į pardavėją yra būtinas, kad vartotojas galėtų teikti prašymą ginčą nagrinėjančiai institucijai, tai patogu padaryti per VTIS. Tuo tarpu verslininkams rekomenduotina prisijungti prie VTIS, kad pačioje sistemoje galėtų atlikti veiksmus (peržiūrėti gautus dokumentus, atsakyti, patenkinti arba atmesti vartotojų reikalavimus ir t.t.). Jeigu vartotojas nori tik pasiteirauti, o ne teikti prašymą dėl pažeistų teisių, sistemoje galima pildyti pasiteiravimą dėl informacijos.

Daugiau informacijos apie prašymo pateikimą: https://vvtat.lrv.lt/lt/kaip-pateikti-prasyma/

Patogumas

Kodėl geriau rinktis prašymą teikti per VTIS? Vartotojas, pateikęs prašymą ar pasiteiravimą per VTIS, galės stebėti dokumento nagrinėjimo eigą, teikti papildomus įrodymus, paaiškinimus, trūkstamus dokumentus, bendrauti tiesiogiai su jo prašymą nagrinėjančiu specialistu specialioje skiltyje „Susirašinėjimas“, gauti atsakymus. Tereikia tik prisijungti. Taigi, prašymą pateikti galima bet kurią dieną ir bet kuriuo metu, nes VTIS dirba be poilsio valandų. Kartais pasitaiko, kad VTIS, kaip ir kitos elektroninės sistemos, susiduria su techninėmis kliūtimis, tačiau VVTAT stengiasi jas operatyviai pašalinti bei informuoti apie tai vartotojus. Pasitikėjimą sistema rodo ir faktas, kad daugiau nei 70 proc. visų vartotojų kreipiasi į VVTAT būtent per šią sistemą.

Garantija

VTIS yra vienintelė elektroninė platforma, per kurią vartotojas gali teikti prašymą VVTAT. Verslo subjektų susikurtos sistemos ginčams nagrinėti gali būti puikus savireguliacijos pavyzdys, tačiau jos ar kitų subjektų sukurtos platformos prašymams ar skundams pateikti neturi tiesioginės sąsajos su VTIS. Taigi, prašymo pateikimas per kitas sistemas nereiškia, kad prašymą nagrinės VVTAT pagal įstatymų nustatytą ginčo sprendimo ne teisme ar administracinę procedūrą. Tuo tarpu prašymo pateikimas per VTIS garantuoja, kad jį gaus VVTAT ir nagrinės pagal teisės aktais nustatytą tvarką.

Kitos institucijos ir nuorodos

Vartotojų teises pagal kompetenciją gina ir kitos valstybinės institucijos. Pavyzdžiui, vartojimo ginčus tokiose specialiose srityse, kaip finansinės paslaugos, energijos teikimo paslaugos ar ryšių paslaugos, ne teismo tvarka nagrinėja atitinkamai Lietuvos bankas, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, Ryšių reguliavimo tarnyba. Šioms institucijoms prašymus reikėtų teikti jų nustatyta tvarka. Daugiau apie vartotojų teises ginančias institucijas: https://vvtat.lrv.lt/lt/nuorodos-367/