2025-03-10

VARTOJIMO GINČŲ SPRENDIMO TENDENCIJOS: 2024 M. APŽVALGA

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) parengė 2024 metų vartojimo ginčų neteisminio sprendimo ataskaitą, kurioje analizuojamos pagrindinės vartotojų skundų priežastys, ginčų nagrinėjimo eiga ir jų baigtis.  

 

Augantis išnagrinėtų ginčų skaičius  

Pastaraisiais metais matomas nuoseklus išnagrinėtų ginčų tarp vartotojų ir verslininkų augimas. 2022 m. buvo išnagrinėta 5 270, 2023 m. – 7 821, o 2024 m. –  10 368 vartojimo ginčai. Bendra 2024 m. išnagrinėtų ginčų vertė sudaro 2 618 583,00 Eur.  

Vien vartotojų prašymų 2024 m. metais gauta 25 proc. daugiau, nei 2023 m. Išnagrinėtų ginčų ir gaunamų prašymų skaičiaus didėjimas rodo, kad vartotojai yra geriau informuoti apie savo teises ir aktyviau jas gina. Nepaisant augančio VVTAT darbo krūvio šioje srityje, 2024 m. vidutinė vartojimo ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka trukmė buvo 54 dienos, 84 proc. visų vartojimo ginčų buvo išnagrinėti per trumpesnį nei 90 dienų terminą.    

 

Vartotojų prašymų pobūdis ir priežastys  

Vartotojai į VVTAT kreipėsi daugiausia dėl vartojimo prekių – 51 proc. (jų kokybės, garantijos, nepristatymo, teisės atsisakyti nuotolinės sutarties, patirtos žalos atlyginimo klausimų), laisvalaikio paslaugų – 12 proc. (jų kokybės, nesuteikimo, patirtos finansinės ir neturtinės žalos atlyginimo), bendrųjų vartotojams skirtų paslaugų, energijos, transporto bei finansinių paslaugų, pašto ir ryšių – 10 proc., kitų prekių ir paslaugų – 27 procentai. Vartojimo prekių kategorijoje dažniausiai vyrauja prašymai dėl avalynės, buitinių elektros prietaisų, drabužių, baldų.   

Vis dar nemažai iššūkių vartotojams kelia internetinė prekyba – tiek dėl prekių kokybės, tiek dėl pardavėjų atsakomybės už savo įsipareigojimus. Bene pusė gautų vartotojų prašymų yra susiję su internetu įsigytomis prekėmis ar paslaugomis.   

 

Pagrindinės su internetine prekyba susijusių ginčų priežastys buvo:  

  • Nepristatytos nuotoliniu būdu įsigytos prekės arba jos neatitinka užsakymo;  

  • Ginčai dėl prekių kokybės, garantinio aptarnavimo; 

  • Nesuteiktos užsakytos ir apmokėtos paslaugos; 

  • Netenkino suteiktos paslaugos kokybė, terminai.   

Ginčų sprendimo rezultatai: mažiau taikių susitarimų, bet daugiau patenkintų reikalavimų  

Pastebima tendencija, kad taikiai išspręstų ginčų dalis mažėja. Jei 2023 m. ginčai taikiai išspręsti 30,8 % atvejų, tai 2024 m. šis rodiklis sumažėjo iki 24 %. Tai gali reikšti, kad prekybininkai ne visada linkę siekti kompromiso su vartotojais, nurodo nesutinkantys su vartotojo keliamu reikalavimu ir laukiantys VVTAT sprendimo dėl ginčo esmės. Todėl kilę ginčai sprendžiami vartojimo ginčų sprendimo ne teismo tvarka procedūros pagalba. Vertinant priimtus VVTAT komisijų sprendimus matyti, jog vartotojų reikalavimai buvo patenkinti 59 % arba tenkinti iš dalies 11 %, o tai rodo, kad VVTAT priima sprendimus, kurie dažniau būna palankūs vartotojams, ir siekia apginti jų pažeistas teises bei ekonominius interesus. 

2024 m. vartojimo ginčų neteisminio sprendimo ataskaitą rasite čia: https://bit.ly/41SeRCO