Dažniausiai kelionei į tolimesnes šalis vartotojai renkasi skrydį lėktuvu. Jau rašėme, kad nepakanka tik nusipirkti bilietą. Būtina susipažinti su sutarties sąlygomis, vartotojo pareigomis, oro vežėjo taisyklėmis. O jei kiltų nesklandumų skrydžio metu, pravers žinios apie keleivių teises tokiais atvejais.
Oro keleivių teisės nuodugniai išdėstytos Europos Parlamento ir Tarybos reglamente Nr. 261/2004 . Svarbu, kad šios teisės, be kita ko, taikomos keleiviams, kurie:
Taigi, jeigu būtų atšauktas jūsų skrydis iš Niujorko į Otavą, reikėtų vadovautis Jungtinių Valstijų ar Kanados teisės aktuose įtvirtintomis keleivių teisėmis.
Vis dėlto, tikėtina, kad jūsų atostogos prasideda skrydžiu iš Vilniaus. Dėl to svarbu žinoti, kokios teisės numatytos Europos Sąjungoje keleiviams, susiduriantiems su skrydžio nesklandumais. Savo teises keleiviai gali patogiai pasitikrinti Europos vartotojų centrų tinklo sukurtame Skrydžio skaičiuotuve.
Atšauktas skrydis
Jeigu oro vežėjas atšaukia skrydį, keleivis turi teisę pasirinkti: atgauti už bilietą sumokėtus pinigus arba vykti į galutinę paskirties vietą kitu maršrutu panašiomis sąlygomis.
Jeigu keleivis pasirenka vykti kitu maršrutu, oro vežėjas, priklausomai nuo laukimo laiko, turi pasirūpinti keleiviu: pasiūlyti maisto ir gaiviųjų gėrimų, apgyvendinti viešbutyje, nuvežti iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą) ir atgal, suteikti galimybę du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti elektroninius laiškus.
Papildomai keleivis turi teisę į kompensaciją, kuri, priklausomai nuo kelionės atstumo ar dėl atšaukto skrydžio sugaišto laiko, gali sudaryti nuo 125 iki 600 eurų. Kompensacija nepriklausytų, jei skrydis atšauktas dėl ypatingų aplinkybių ar likus daugiau nei dviem savaitėms iki numatyto išvykimo.
Daugiau apie teises atšaukus skrydį: https://ecc.lt/vartotoju-teises/atsauktas-skrydis/
Atidėtas skrydis
Keleivio teisės priklauso nuo atidėjimo trukmės. Oro vežėjo prievolės keleivio naudai atsiranda tik tada, kai pagrįstai tikimasi, kad išskridimas vėluos ne mažiau kaip 2 valandas.
Priklausomai nuo atidėjimo laiko ar atstumo iki kelionės tikslo, oro vežėjas turi keleiviui pasiūlyti: maistą ir gaiviuosius gėrimus, apgyvendinimą viešbutyje (jeigu būtina pasilikti vieną ar daugiau naktų), transportą iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą) ir atgal, galimybę du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti elektroninius laiškus.
Kai skrydis atidedamas ne mažiau kaip 5 valandoms, oro vežėjas privalo pasiūlyti keleiviui atsisakyti šio skrydžio ir per septynias dienas atgauti visus už bilietą sumokėtus pinigus.
Papildomai keleiviams gali priklausyti kompensacija, jei kelionės tikslą dėl atidėto skrydžio jie pasiekė ne mažiau kaip 3 valandomis vėliau. Kompensacija nepriklauso, jei vėlavimas įvyko dėl ypatingų aplinkybių, nepriklausančių nuo oro vežėjo („force majeure“). Tai gali būti prastos oro sąlygos, neoficialūs streikai, gamtinės katastrofos, tokios kaip ugnikalnio išsiveržimas.
Daugiau apie keleivių teises skrydžio atidėjimo atveju: https://ecc.lt/vartotoju-teises/atidetas-skrydis/
Atsisakymas vežti
Esant tam tikroms aplinkybėms oro vežėjas atsisako priimti skristi keleivį, nors jis atvyko registruotis skrydžiui nustatyta tvarka ir laiku, išskyrus atvejus, kai yra pagrįstų priežasčių atsisakyti jį vežti, pavyzdžiui, sveikatos, saugos ar saugumo sumetimais arba dėl nepakankamų kelionės dokumentų.
Pirmiausia oro vežėjas privalo ieškoti savanorių, sutinkančių atsisakyti skrydžio mainais į kompensaciją, dėl kurios dydžio ir formos susitaria su keleiviu individualiai. Jei atsiranda nepakankamai savanorių, skrydį vykdantis oro vežėjas gali atsisakyti vežti keleivius be jų sutikimo.
Atsisakydamas vežti keleivius, oro vežėjas privalo kiekvienam keleiviui pateikti rašytinį pranešimą, kuriame išdėstytos kompensavimo ir pagalbos teikimo taisyklės. Keleivis, nepriklausomai nuo to, ar jis būtų savanoris, ar buvo atsisakyta jį vežti be jo sutikimo, turi teisę į kompensaciją, kuri priklauso nuo kelionės atstumo.
Daugiau apie keleivių teises atsisakius juos vežti: https://ecc.lt/vartotoju-teises/atsisakymas-ilaipinti-i-lektuva/
Kur kreiptis dėl pažeistų teisių
Visų pirma keleivis turi kreiptis į oro vežėjo atsakingą darbuotoją ar įgaliotą atstovą, nurodydamas, kokių teisių oro vežėjas neužtikrino, ir reikalauti suteikti priklausančias paslaugas. Jei oro vežėjas Jums priklausančių teisių neužtikrina, būtinai išsisaugokite visus išlaidų čekius – vėliau juos pateiksite oro vežėjui kartu su pretenzija.
Jei nepavyktų šio klausimo išspręsti vietoje, keleivis turėtų pateikti oro vežėjui raštišką pretenziją, kurioje reikėtų išdėstyti įvykio aplinkybes ir nurodyti konkrečius reikalavimus. Dauguma oro linijų bendrovių turi standartines pretenzijos formas arba galite pasinaudoti Europos vartotojų centrų tinklo parengtais ruošiniais (anglų kalba https://ecc.lt/ruosiniai/)). Jeigu gautas atsakymas keleivio netenkina ar atsakymo jis negauna per protingą terminą (ne ilgiau kaip per 2 mėnesius), galima kreiptis pagalbos į Europos vartotojų centrą. Šis centras tarpininkauja sprendžiant ginčus, kilusius tarp Lietuvos vartotojų ir kitoje ES valstybėje narėje (taip pat Norvegijoje ir Islandijoje) įsisteigusių verslininkų.
Jei skrydis buvo vykdomas iš Lietuvos, galima kreiptis į Lietuvos transporto saugos administraciją (LTSA), kuri vykdo Reglamento (EB) Nr. 261/2004 priežiūrą Lietuvoje: https://ltsa.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/oro-transportas-1/keleiviu-teises-2/keleiviu-teises-atsisakymo-vezti-ir-skrydziu-atsaukimo-arba-atidejimo-ilgam-laikui-atvejais
Atnaujinimo data: 2024-05-03
Vaikų užimtumo būreliai: ką svarbu žinoti prieš sudarant sutartį
Vaikų mėgstami šlykštukai – ES rinkos priežiūros institucijų akiratyje
Svarbu: šalmas privalomas visiems nepilnamečiams dviratininkams ir paspirtukininkams
Bendrovėms Beta Media ir Beta dovana iškeltos nemokumo bylos: ką svarbu žinoti vartotojui