2024-05-03

Namų darbai prieš atostogas: bagažo niuansai

Kokių daiktų prireiks atostogų metu, kaip ir kur juos susidėti? Rasti atsakymus į šiuos klausimus kai kuriems vartotojams bene sunkiausi namų darbai prieš atostogas, nes juk nuo bagažo dydžio priklauso ne tik galutinė lėktuvo bilieto kaina, bet tokios aplinkybės, kaip patogumas kelionės metu, galimybė parvežti daugiau lauktuvių ir pan.

Jeigu vartotojas yra įsigijęs organizuotą turistinę kelionę, paprastai į bendrą paketą būna įtrauktas ir registruotas bagažas. Tuomet tereikia atkreipti dėmesį tik į leistiną vieno lagamino svorį, kuris nurodomas sutartyje.

Jei kelionę vartotojas organizuoja pats, pirkdamas bilietą turi atsižvelgti ir į tai, kad kaina gali kisti priklausomai nuo to, ar bus reikalingas registruotas bagažas, ar ne. Skirtingų oro vežėjų taisyklės dėl bagažo šiek tiek skiriasi. Paprastai į lėktuvą leidžiamas neštis rankinis bagažas yra nedidelių išmatavimų, kad tilptų daiktadėžėse arba po keleivio sėdyne, ir riboto leidžiamo svorio (pavyzdžiui, į lėktuvą imamas rankinis bagažas negali viršyti 8 kg.). Papildomai galima įsigyti registruotą bagažą, kurio išmatavimai yra gerokai didesni ir leidžiamas svoris gali siekti 20 ar daugiau kilogramų. Svarbu susipažinti su oro vežėjo bagažo taisyklėmis, kad vėliau prieš pat skrydį nekiltų nesklandumų.

Ypač svarbu atkreipti dėmesį į draudžiamus vežtis daiktus, ribojimus daiktams rankiniame bagaže. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba norėtų priminti, kad brangius daiktus geriau vežti su savimi rankiniame bagaže, nes pasitaiko, jog vartotojai skundžiasi dėl pavogtų pinigų, brangenybių, brangios kosmetikos ar elektronikos prekių, buvusių registruotame bagaže.

Tačiau net ir kruopščiai atlikus visus namų darbus, atostogas gali sugadinti nuo jūsų nepriklausantys nesklandumai. Prarastas ar skrydžio metu sugadintas bagažas gali visiškai sujaukti planus, sukelti didelių nuostolių. Jei tai nutinka, kai bagažas yra oro vežėjo atsakomybėje, vartotojui gali priklausyti kompensacija už prarastą bagažą bei su tuo susijusias, papildomai patirtas išlaidas. Jeigu vartotojas žinos savo teises, galės geriau apsiginti bei gauti tai, kas jam priklauso. Tai užtikrina beveik visame pasaulyje, taip pat ir ES, galiojanti Monrealio konvencija.

Ką daryti vėluojant ar dingus bagažui

  • Oro uoste užpildyti specialios formos dokumentą dėl vėluojančio ar dingusio bagažo („Property Irregularity Report“) ir pasilikti sau kopiją.
  • Išsaugoti įlaipinimo kortelę ir bagažo etiketes.
  • Paprašyti bagažo skyriaus kontaktinių duomenų ir pasitikslinti, ar yra kokia nors bagažo sekimo sistema, kad būtų galima patikrinti bagažo statusą internetu.
  • Išsaugoti visus būtiniausių reikmenų, kuriuos teko įsigyti dėl bagažo vėlavimo, pirkimo dokumentus.
  • Pateikti raštišką pretenziją oro vežėjui.

Jei dėl bagažo vėlavimo vartotojas patyrė žalą (turėjo įsigyti būtiniausių reikmenų), raštišką pretenziją oro vežėjui reikia pateikti ne vėliau kaip per 21 dieną nuo bagažo gavimo dienos. Svarbu išsaugoti pretenzijos kopiją ir pridėti reikiamus dokumentus (bagažo etikečių kopijas, PIR („Property Irregularity Report“), užsakymo patvirtinimą ir čekius).

Jei bagažas neatsiranda per 21 dieną, jis pripažįstamas dingusiu, nebent oro vežėjas anksčiau pripažįsta bagažą dingusiu. Oro vežėjo atsakomybės ribos dėl bagažo vėlavimo ar dingimo neviršija 1131 specialiosios skolinimosi teisės (apie 1320 eurų). Oro vežėjui atsisakius patenkinti reikalavimą, keleivis, remiantis Monrealio konvencija, turi teisę per 2 metus kreiptis į teismą dėl žalos atlyginimo.

 

Ką daryti gavus sugadintą bagažą

  • Atsiimant registruotą bagažą svarbu atidžiai jį apžiūrėti. Jeigu bagažas apgadintas, reikėtų oro uoste užpildyti specialios formos dokumentą dėl bagažo („Property Irregularity Report“) ir pasilikti sau kopiją.
  • Išsaugoti įlaipinimo kortelę, bagažo etiketes ir PIR kopiją. Taip pat svarbu surinkti informaciją apie sugadinimą, pvz., padaryti nuotraukas, kreiptis į nepriklausomą ekspertą dėl patvirtinimo, kad lagaminas sugadintas nepataisomai ar dėl apytikslės taisymo kainos nustatymo. Sugadintų ar sunaikintų daiktų pirkimo dokumentai taip pat būtų naudingi.
  • Pateikti rašytinę pretenziją oro vežėjui dėl kompensacijos.

Rašytinę pretenziją dėl kompensacijos už bagažo sugadinimą oro vežėjui reikia pateikti per 7 dienas nuo sugadinto bagažo gavimo dienos. Pagal Monrealio konvenciją, oro vežėjo atsakomybės ribos dėl bagažo sugadinimo neviršija 1131 specialiosios skolinimosi teisės (apie 1320 eurų).

Daugiau apie tai, kaip gauti kompensaciją, kokia kompensacija priklauso ir ką daryti, jei oro vežėjas atsisako išmokėti kompensaciją, skaitykite: https://ecc.lt/vartotoju-teises/veluojantis-prarastas-sugadintas-bagazas/